- Ohjaus:
- Paola Cortellesi
- Käsikirjoitus:
- Paola Cortellesi, Giulia Calenda, Furio Andreotti
- Pääosissa:
- Paola Cortellesi, Valerio Mastandrea, Romana Maggiora Vergano, Emanuela Fanelli, Giorgio Colangeli, Vinicio Marchioni, Alessia Barela, Francesco Centorame, Raffaele Vannoli, Paola Tiziana Cruciani, Yonv Joseph, Federico Tocci, Priscilla Micol Marino, Maria Chiara Orti, Silvia Salvatori, Mattia Baldo, Gianmarco Filippini, Ilaria Falini, Paolo Zuccari, Flavio Domenici
- Kesto:
- 1 h 58 min
- Lajityyppi:
- Draama, Komedia, Sota
- Kieli:
- Italia
- Tekstitys:
- Suomi & Ruotsi
Ainahan on huominen
Ainahan on huominen on palkitun italialaisnäyttelijä Paola Cortellesin debyyttiohjaus, jonka pääosassa loistaa ohjaaja itse. 40-luvun Italiaan sijoittuva draamakomedia kuvaa kauniisti ja voimallisesti sitä yhteiskunnallista murroskohtaa, jossa naisten ääni alkoi toisen maailmansodan jälkeen päästä kuuluviin. Roomalaisperheen äidin roolina on uurastaa näkymättömissä. Aviomies hakkaa ja haukkuu, mutta autokorjaamolla työskentelevä lempeä nuoruudenrakastettu pehmentää pelon sävyttämää arkea. Kun posti tuo yllättävän kirjeen, kuinka pitkään nurkkaan ajettu nainen enää alistuu asemaansa itsestäänselvyytenä?
Ainahan on huominen on kaikkien aikojen tuottoisin naisen ohjaama italialainen elokuva – kotimaassaan vuonna 2023 jopa katsotumpi kuin Barbie! Italian elokuvatoimittajat valitsivat elokuvan vuoden parhaaksi, samoin sekä tuomaristo että yleisö Rooman elokuvafestivaalilla. Göteborgin elokuvafestivaalilla se palkittiin vuoden parhaana kansainvälisenä elokuvana.
Suomen elokuvasäätiön maahantuontituki 2024.
”Italian actor and singer Paola Cortellesi has been breaking hearts and box office records on her home turf with this directing debut. It’s a richly and even outrageously sentimental working-class drama of postwar Rome, a story of domestic abuse whose heroine finally escapes from misogyny and cruelty through a piece of narrative sleight-of-hand that borders on magic-neorealism, performed with shameless theatrical flair and marvellously composed in luminous monochrome.”
-The Guardian, Peter Bradhsaw
Näytökset
Ladataan näytöksiä